Nye VIP priser

Kære Pludr-spillere, i dag har vi desværre været nødt til at hæve priserne for VIP-abonnementer en smule, da der ikke længere er nok spillere til at det hele kan løbe rundt.

Priserne er blevet hævet med ca. 25% over hele linjen så de dermed lyder som følger:

  • 30 dage: kr. 50
  • 60 dage: kr. 95
  • 90 dage: kr. 125

Bemærk venligst disse nye priser, især hvis du betaler via bankoverførsel.

Vi beklager selvfølgelig at de gener de nye priser må medføre jer, men håber at I har forståelse for at det hele også er nødt til at løbe rundt. 🙂

Fortsat god ordjagt!

Kontentum

Peder Elkjær mindedes, at elbass tidligere var blevet godkendt, hvorfor så ikke også bass, spørger han.

Fritz: Hm, jeg husker ikke, at vi tidligere har diskuteret ordet, bass. Men det forhindrer jo os ikke i at tjekke, om bass findes i ordbøgerne – og det gør det! Vi har nemlig “drum and bass” i ordbogen, Nye ord på Dansk.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=drum’n’bass

Du har sikkert hørt den slags, når Brian i sin bil kører rastløs rundt på gader og veje med fuld power på bashøjttaleren i bagagerummet.

Det bragte så lige et grønlandsk minde frem, skriver Preben Riis Sørensen og fortsætter: Langs en skoles glasfacade kunne man nemlig let se på ruderne, hvor der var klasse(undervisning?). Tilsyneladende faldt der ingen ruder ud.

Fritz: Den slags sker ikke for Brians bil – han kører som regel med en af sideruderne rullet ned for at sprede de gode rytmer.

Der er altså et eller andet med – som regel mandlige – motorentusiaster, der køber køretøj efter lyden – hvis Brian ikke kan få bilen ned den fedeste motorlyd, fifler han med udstødningsrøret og tuner hestekræfterne.

Jeg har altid undret mig over, at der ikke i lovgivningen eller i kravene til bil-, motorcykel- og ikke mindst knallertproducenterne er fastsat en øvre grænse for, hor meget støj et køretøj må forårsage. Hvorfor er det ikke et obligatorisk krav, at den slags motorlarm skal fjernes? For eksempel burde alle knallerter og motorcykler køre med lyddæmpere!

Larmende motorlyd er for mortorcykelentusiasten sikkert så stor en del af oplevelsen, at ingen motorcykelproducent nogensinde tør drømme om at producere en el-motorcykel.
Og dog, for min morgenavis bliver bragt ud af et avisbud på en stor næsten lydløs el-knallert, så den slags findes altså.

Preben Riis Sørensen: Der pilles skam meget ved motorcyklers udstødning. Som regel er det et filtermateriale, der skal pilles ud, så dyret kan ånde frit…..


Fritz: Jeg har talt med mange motorcykelentusiaster, og hvad motorlyd angår, er der enighed om, at lyden er en stor del af oplevelsen. På den måde er ejere af to så forskellige motorcykler som en Harley Davidson og en Nimbus rørende enige.

Al den debat om motorcyklers larm har måske fået Preben Riis Sørensen til at efterlyse ordet, dysning.

Fritz: Dysning er der mange kilder til på internettet, men tilsyneladende kun på debatsider. Det er i princippet ikke særligt autoritativt. Det ville det være, hvis vi kunne finde ordet i en lærebog for automekanikere. Kan vi mon det?

Preben Riis Sørensen: Synes ikke der kan være tvivl om at dysning er et anerkendt, udbredt begreb, ggl + motorcykel eller + karburator. Ligeledes ‘ved jeg’ at omdysning er ligeså anerkendt. En motorcykel sælges med en ren (tynd) forbrænding, for at leve op til kravene. Derefter omdyser køberen den, så der kan komme lidt mere fart over feltet (og knald i lydpotten?).


Fritz: Hm, dysning findes der mange henvisninger til på nettet, men tilsyneladende ingen autoritative. Efter, hvad man kan forstå, handler det om at udskifte dysen i kraburatoren med en dyse, som har nogle andre specifikationer – altså lidt ligesom, når man ønsker et kraftigere lys og derfor skifter et 40-watts elpære med en 75 watts?

Men den slags kalder man jo ikke noget og da slet ikke hverken pæring eller lysning. Det ville være godt med en autoritativ kilde – en gør-det-selv-forklaring. Kan vi finde en sådan kilde på nettet?


Jeg fandt faktisk en sådan gør-det-sev-forklaring:

http://www.billig-scooter.dk/portal/artikler/skift_dyse.php

Men her beskrives manøvren ikke som dysning, men blot udskiftning af dysen. Så hvorfor nogle synes, den slags hedder en “dysning”, er stadig ikke til at blive klog på.

PS: Skal vi motorlarmen til livs, skal dysning vel forstås på en helt anden måde, nemlig som det at dysse noget ned?