Så skal vi habil

Ordforslag: Gadebil og modebil.

Fritz: Tidligere har vi godkendt gadebil, og nu kommer turen så til modebil. Jeg kender godt forskellen på en politibil og en brandbil, men hvad er definitionen på henholdsvis en gadebil og en modebil? Det er ikke lykkedes at google mig til en forklaring.

Preben Riis Sørensen: Gadebil er modsat specielt konstruerede racerbiler.

Fritz: Det der med gadebil skal jeg altså lige have skåret ud i pap. Du forklarer, at der findes specielt konstruerede racerbiler. Det må så være den slags, som Kevin Magnussen kører. Og så siger du, at en gadebil er modsat – altså en slags “almindelig racerbil”? Måske en toptunet Audi? Er det sådan det skal forstås? Så i givet fald kan en gammel østtysk Trabant med mekanisk snilde vel også forvandles til en gadebil?

Men hvad er så en modebil? Er det et bilmærke, som tiltrække et bestemt klientel? Engang drømte en ung 18-årig nybagt mandlig bilist altid om at eje en Golf GT, senere har vi kunnet vi se, at nogle især sønner af indvandrere fra mellemøsten foretrækker BMW’ere med tonede ruder, ligesom direktører foretrækker sorte Merceds-Benz’er. Medlemmer af kongehuse sværger til Rolls Royce’er, mens abonnenter af Dagbladet Information engang foretrak at køre 2CV’ere. Er det sådan, modebil skal forstås?

Jeg har selv engang kørt i bil fra Danmark til Nepal, og det var ikke i en gadebil. Højeste mode blandt unge på rejseeventyr i bil til Østen var dengang “hjemmebagte” Folkevognsrugbrød.